Ocieplenie dachu - ratunku!

Ocieplenie dachu - ratunku!


Widzisz archiwalną wersję tematu "Ocieplenie dachu - ratunku!" z forum pl.misc.budowanie




Malgorzata Koszowska
19 Cze 2003, 18:50
Witam wszystkich!
        Wiem, ze temat ocieplania dachu byl juz poruszany wielokrotnie - przekopalam cale archiwum. Ale im wiecej czytam, tym wiecej mam pytan. Opinie czesto sa sprzeczne, albo nie wyjasniaja wszystkiego do konca. Przedstawie tutaj plan ocieplenia i bardzo prosze o odpowiedzi na dreczace mnie pytania i ewentualne sugestie.
        1. Dom jest z lat 60-tych XXw. - czyli generalnie jest zimny. Obecnie jest niezamieszkany od paru lat, zima nieogrzewany.
        2. Dach jest kryty eternitem, pod tym papa i dechy. Stan dachu jest dobry. Nie przecieka. W przyszlosci [pewnie dalekiej - koszty] pewnie bedzie inne pokrycie [blacha, dachowki ?].
        3. Pod tym wszystkim planujemy przerwe -
        -czy 1 cm wystarczy?
        -czy zrobic przerwe listewkami, czy sznurkiem. [jak gesto?]
        -ta szczelina ma byc wentylowana - czyli na dole ma byc otwarta na zewnatrz [czy tak?], i nie wiem, czy ma tak normalnie sobie zwisac, czy ja jakos zawinac pod welne, czy tez odprowadzic do rynny, czy jeszcze jakos inaczej. I zupelnie nie wyobrazam sobie co ma byc z nia na gorze [przy szczycie] - przeciez jak tam sie zbierze para wodna, to musi byc jakies odprowadzenie. Czy moze para ma sie skroplic i splynac po folii na dol?
        4. Potem folia wysokoparoprzepuszczalna. Czytalam opinie, ze jest zbedna [jak na dachu sa deski i papa, a tutaj jest jeszcze eternit] - czy moze ktos to potwierdzic. A jesli nie damy folii, a potem damy np. dachowki? Chyba przyszlosciowo lepiej dac folie, nie? Czym przyczepiac folie [sa jakies klej? Bo chyba nie dziurawic, nie?] i do czego [do krokwi - spody, bokow?].
        5.  20 cm warstwa  waty:
        -lepsza szklana, czy mineralna? Dlaczego? Opinie sa sprzeczne.
        -czy mozna ja lekko scisnac? [do ok. 19cm - wiem, ze sie nie powinno, ale czy jej to bardzo zaszkodzi?].
        -czy na skosne dachy jest  jakas specjalna wata, czy nie ma znaczenia [zeby sie nie zsunela i nie zbila]?
        -krokwie maja ok. 18 cm, wiec bedzie trzeba zrobic to na listewkach - wiem, ze powinny byc w poprzek krokwi, ale czy to bedzie naprawde bardzo zle, jak sie je przybije do krokwi wzdluz?
        6. Folia paroszczelna i podtrzymanie sznurkami waty
        -co najpierw? [chyba sznurki, nie?]
        -jak gesto sznurki?
        7. Czy slyszeliscie o dodatkowym zabezpieczeniu waty [przed zeslizgiwaniem i zbijaniem] 1,8cm
plytami pilsniowymi? Mialaby one byc ulozone z dwoch stron waty [czyli przylegac do niej].

To na razie tyle.
Malgosia


Joanna Siekierska
22 Cze 2003, 07:12

Przedstawie tutaj plan ocieplenia i bardzo prosze o



odpowiedzi na dreczace mnie pytania i ewentualne

sugestie.



Szczerze mowiac - nie rozumiem, co chcesz zrobic... Mozesz

dokladnie opisac, jakie warstwy ocieplenia sa
przewidziane...

2. Dach jest kryty eternitem, pod tym papa i dechy. Stan



dachu jest dobry. Nie przecieka. W przyszlosci [pewnie
dalekiej - koszty] pewnie bedzie inne pokrycie [blacha,
dachowki ?].

Znaczy - pokrycie dachu zostaje, jak jest?

3. Pod tym wszystkim planujemy przerwe -
-czy 1 cm wystarczy?



Mnie sie zdaje, ze 1 cm to malo. Nie znam realiow, ale na
nos dalabym 3-5 cm - co masz w projekcie???

-czy zrobic przerwe listewkami, czy sznurkiem. [jak



gesto?]

??? Przerwa robiona sznurkiem??? Moja wyobraznia zdycha
;-)

-ta szczelina ma byc wentylowana - czyli na dole ma byc



otwarta na zewnatrz [czy tak?], i nie wiem, czy ma tak
normalnie sobie zwisac, czy ja jakos zawinac pod welne,
czy tez odprowadzic do rynny, czy jeszcze jakos inaczej.
I zupelnie nie wyobrazam sobie co ma byc z nia na gorze
[przy szczycie] - przeciez jak tam sie zbierze para
wodna, to musi byc jakies odprowadzenie. Czy moze para ma
sie skroplic i splynac po folii na dol?

Nie rozumiem...

4. Potem folia wysokoparoprzepuszczalna. Czytalam opinie,



ze jest zbedna [jak na dachu sa deski i papa, a tutaj
jest jeszcze eternit] - czy moze ktos to potwierdzic. A
jesli nie damy folii, a potem damy np. dachowki? Chyba
przyszlosciowo lepiej dac folie, nie? Czym przyczepiac
folie [sa jakies klej? Bo chyba nie dziurawic, nie?] i do
czego [do krokwi - spody, bokow?].

Na dach daje sie: deskowanie pelne, na to albo papa (dwie
warstwy: podkladowa i wlasciwa), albo folie
paroprzepuszczalna. Folie przyczepia sie zszywkami. Na
folie bije sie laty i kontrrlaty. Do nich bije sie
dachowki. Jak z blachodachowka, nie wiem - nie mam
doswiadczenia.

5.  20 cm warstwa  waty:
-lepsza szklana, czy mineralna? Dlaczego? Opinie sa



sprzeczne.

IMHO - nie ma specjalnie znaczenia. Wazne sa parametry
przepuszczalnosci ciepla. Ja mam szklana.

-czy mozna ja lekko scisnac? [do ok. 19cm - wiem, ze sie



nie powinno, ale czy jej to bardzo zaszkodzi?].

Mozna, ale wowczas tracisz (znacznie) na izolacyjnosci
ciepla - sciskanie welny nie niszczy, tyle ze nie spelnia
swojego zadania. Lepiej dac 15 cm welny, a 4 cm pustki
powietrznej na rozprezenie. Porownaj sobie spiwor puchowy:
Lezysz na sniegu w spiworze. Od gory ci goraco, a od dolu
przmarzasz. Dlaczego? Puch sie rozpreza, miedzy klaczkami
masz powietrze - ono stanowi warstwe izolacyjna. Jak
lezysz na puchu, sciskasz go - i nie masz izolacji
powietrzem. Podobnie z welna.

-czy na skosne dachy jest  jakas specjalna wata, czy nie
ma znaczenia [zeby sie nie zsunela i nie zbila]?

Jesli prawidlowo przymocowana miedzy krokwiami - nie
powinna sie osuwac. Jesli masz kiepskich fachowcow, lepiej
kupic welne w plytach - dac miedzy krokwie, a na krokwie
welne z rolki.

-krokwie maja ok. 18 cm, wiec bedzie trzeba zrobic to na



listewkach - wiem, ze powinny byc w poprzek krokwi, ale
czy to bedzie naprawde bardzo zle, jak sie je przybije do
krokwi wzdluz?

? polecam www.szkielet.com.pl - sa tam obrazki. Nie
rozumiem, o czym piszesz - jakie listewki???

6. Folia paroszczelna i podtrzymanie sznurkami waty
-co najpierw? [chyba sznurki, nie?]
-jak gesto sznurki?



Miedzy krokwiami kladzie sie welne. Zeby nie wypadla,
przytrzymuje sie ja sznurkami (na zakosy lub w poprzek)
lub nicmi, u mnie nici mocowane zszywkami tapicerskimi do
krokwi. Na krokwie - 5 cm welny w poprzek, mocowanie
nicmi. Nici oczywiscie typu szpagat, mocne.

Potem mam stelaz metalowy, do ktorego mocowana jest tasma
dwustronnie przylepna folia paroszczelna, potem plyty
gipsowo-kartonowe.

7. Czy slyszeliscie o dodatkowym zabezpieczeniu waty



[przed zeslizgiwaniem i zbijaniem] 1,8cm
plytami pilsniowymi? Mialaby one byc ulozone z dwoch



stron waty [czyli przylegac do niej].

Nie bardzo rozumiem, po co? IMHO moga zgnic pod wplywem
wilgoci. Welna prawidlowo zamocowana nie powinna sie
slizgac.

Moze ktorys z kolegow sie wypowie - mam wrazenie,
Malgorzato, ze robisz duzy remont, wymagajacy chyba
zezwolenia, bez projektu - stad masz tyle watpliwosci...
Polecam ci przestudiowanie strony budownictwa
szkieletowego www.szkielet.com.pl - tam sa rysunki, dla
mnie bardzo czytelne, ktore pomoga ci zrozumiec, o co
chodzi z ociepleniem stropu :-)

Powodzenia :-) - Joanna

wybraniecsebastian
22 Cze 2003, 08:50
 Â       2. Dach jest kryty eternitem, pod tym papa i dechy. Stan dachu jest



dobry. Nie przecieka. W przyszlosci [pewnie dalekiej - koszty] pewnie bedzie
inne pokrycie [blacha, dachowki ?].

Masz dwie możliwości:
1. Jeśli ta przyszłość będzie niedaleka (ale naprawdę niedaleka !!!), to
zainstalować izolację do pełnej grubości krokwi (dopchnąć do destek). Podczas
wymiany pokrycia zerwać papę, a na deski ułożyć specjalną folię (np Delta Vent
S - www.dorken.com.pl)
2. Pokrycie zostaje na dlużej, a pap pozostaje na deskach. Od strony
wewnetrznej zostawiasz szczelinę wentylacyją min 2,5cmm (jeżeli krokwie dłuższe
niż 10mb to 4-5cm) Szczelina ta musi być czymś wymuszona np. sznurek, lub folia
wstepnego krycia, ale wysokoparoprzepuszczalna. To drugie rozwiązanie jest
bezpieczniejsze ponieważ w przypadku przeciekania dachu wodoszczelna folia
zabezpieczy izolację termiczną przed dostaniem się do niej wody.
Szczelina powietrzna poza tym, że musi być, to musi mieć wlot w okapie, a wylot
w kalenicy (dziala jak komin)

Jaka wełna ? najekonomiczniej taką z rolki (naj mniej odpadów) Jeśli krokwie
mają 18 cm, a na szczeline przeznaczysz 2,5cm to 15cmwełny między krokwie, a
potem krzyzowo pod konstrukcję G-K dodadkowo 5cm. I na koniec bardzo ważna
rzecz folia paroizolacyjna poklejona na zakładacz i uszczelniona w miejscach
styku ześcianą i posadzką,
W razie pytań pisz na priv

Pozdrawiam,
SW

stavi
23 Cze 2003, 03:07
Mam takie pytanie: dlaczego nie zastosować styropianu? Chyba nie miałby tylu
wad co wełna ? Jakie są różnice na + i - ?

pozdr.,
stavi


wybraniecsebastian
23 Cze 2003, 03:20

Mam takie pytanie: dlaczego nie zastosować styropianu? Chyba nie miałby tylu
wad co wełna ? Jakie są różnice na + i - ?



Styropian nie nadaje się do ocieplania dachu. Przede wszystkim bardzo trudno go
dociąć, tak by nie było mostkow termicznych na łączeniach płyt (styropian +
styropian, oraz styropian + krokwie)

A swoją drogą jakie widzisz wady przy wełnie mineralnej (skalnej lub szklanej) ?

Pozdrawiam,
SW

Malgorzata Koszowska
24 Cze 2003, 14:52
Szczerze mowiac - nie rozumiem, co chcesz zrobic... Mozesz

dokladnie opisac, jakie warstwy ocieplenia sa
przewidziane...



  Kurcze. Wiedzialam, ze namieszam :) Nie chcemy przeprowadzac remontu dachu, tylko go ocieplic. Czy na to tez jest potrzebne pozwolenie? A plan o ktorym mowilam, to po prostu moje przemyslenia - na podstawie tego co wyczytalam i posluchalam.

Znaczy - pokrycie dachu zostaje, jak jest?
      Tak jest.

Na dach daje sie: deskowanie pelne, na to albo papa (dwie
warstwy: podkladowa i wlasciwa), albo folie
paroprzepuszczalna. Folie przyczepia sie zszywkami. Na
folie bije sie laty i kontrrlaty. Do nich bije sie
dachowki. Jak z blachodachowka, nie wiem - nie mam
doswiadczenia.



      Tylko, ze my nie zmieniamy calego dachu. Na razie eternit, papa i deski zostaja. Pod to ma isc folia wysokoparoprzep. no i ocieplenie - tak? Czy nie bedzie szkodzic folii, ze bedzie przekluta i beda w niej dziurki od zszywek? Gdzie ja w takim razie przyszyc [do dolu krokwi, czy z boku?].

| 7. Czy slyszeliscie o dodatkowym zabezpieczeniu waty
[przed zeslizgiwaniem i zbijaniem] 1,8cm
| plytami pilsniowymi? Mialaby one byc ulozone z dwoch
stron waty [czyli przylegac do niej].

Nie bardzo rozumiem, po co? IMHO moga zgnic pod wplywem
wilgoci. Welna prawidlowo zamocowana nie powinna sie



     Tak tez mi sie wydawalo, ale wolalam sie upewnic :)
      Wielkie dzieki za odpowiedz - troche mi sie przejasnilo w glowie :)
Pozdrowienia
Malgosia

Tomasz Łukowski
25 Cze 2003, 06:45

----- Original Message -----

      Tylko, ze my nie zmieniamy calego dachu. Na razie eternit, papa i



deski zostaja. Pod to ma isc folia wysokoparoprzep. no i ocieplenie - tak?
Czy nie bedzie szkodzic folii, ze bedzie przekluta i beda w niej dziurki od
zszywek? Gdzie ja w takim razie przyszyc [do dolu krokwi, czy z boku?].



W twoim przypadku folia paroprzepuszczalna nie ma najmniejszego sensu. jesli
ktos ci radzi te folie to zadaj mu proste pytanie - po co wydawac te
pieniadze? Pod deskowaniem zostaw wentylowana szczeline (2-3cmm). Mozesz ja
uzyskac rozpinajac na zszywkach sznurek do pras rolniczych lub/i wkladajac
pomiedzy welne a dechy paski styropianu. Zeby zapewnic przeplyw powietrza
czyli mozliwosc odprowadzenia pary wodnej z warstwy ocieplajacej trzeba
zadbac o droznosc trasy od otworow nawiewowych w podbitce poprzez szczeline
do nieocieplonej czesci poddasza (nad stropem poddasza uzytkowego) i dalej
na zewnatrz np przez otwory wentylacyjne w szczytach budynku czy wentylacje
kalenicowa. B. wazna  jest folia paroszczelna od strony poddasza. Jesli masz
jeszcze jakies pytania to pisz a jak z sensem wydac kase, ktora ktos radzi
ci utopic w folii paroprzepuszczalnej to chyba sama wymyslisz :-)
pzdr
Tomek

Samodzielne ocieplenie budynku metodą lekką-mokrą - czy trudne?
Czy konieczny jest projekt przy ociepleni scian zewnetrznych?
Rekuperator i ściana nośna - ocieplona styropianem czy wełną?
ocieplanie watą-problem mocowania drutu-pomożcie
Wycena za ocieplenie domku - proszę o konsultację
Ocieplanie domu/mieszkania od srodka - czy mozna?
Przyłącze energetyczne - jaka moc?
  • index 1302
  • lokale stuttgart
  • centralne biuro adresowe telefon
  • ciecie wisni i czeresni
  • ruch syjonistyczny
  • najlepszy bot pod 76
  • pid system
  • Beskidy zabytki romańskie
  • Fiat Uno - zgasł podczas jazdy
  • Katalog wiadomości z grup dyskusyjnych !! Strona Główna